Aanbevolen : Autosloperij - Wij kopen auto's
De taxicentrales zijn dan weer belangrijk om deurtot-deur-ritten te genereren op reservatie, naast de ritten aan standplaatsen en op straat: ongeveer tweederde van de voertuigen is bij een taxicentrale aangesloten. Maar als puntje bij paaltje komt zijn het de mannen en vrouwen die dagelijks achter het taxistuur gaan zitten, die de sector doen draaien.
De chauffeurs moeten we dus koesteren. Het kan een mooi vak zijn: je bent je eigen meester in je voertuig, je organiseert je dag, je komt veel met mensen in contact, je komt overal in de hele stad en je kunt fier zijn op je kennis en bekwaamheid. En het is een beroep met een relatief lage instapdrempel en aantrekkelijk voor laaggeschoolden.
Hoe beter de werkomstandigheden voor de chauffeur, des te beter de dienstverlening. Het Gewest wil er werk van maken om het beroep te valoriseren - taxi uber. Want in de praktijk is taxichauffeur zijn in Brussel vaak lastig, met tal van risico- en stressfactoren. Dat merkt de administratie in haar dagelijkse contacten. Taxi Bornem. Als eerste stap komt er een grondige en omvattende risicoanalyse van het vak.
Het wettelijk kader en de collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO’s) leggen de regels ondubbelzinnig vast. Toch worden zij nog te vaak met de voeten getreden. Illegale praktijken zijn ontoelaatbaar, gewoon al omdat ze illegaal zijn. Daarbovenop schaden ze de sector als geheel. De meest flagrante schending is het wijdverspreide huurforfait of ‘forfait location’, met verstrekkende gevolgen.
• Wettelijk krijgt de taxichauffeur in loondienst 35% van zijn ritopbrengst. In de praktijk verhuren de meeste taxibedrijven, volstrekt illegaal, het voertuig per dag aan een chauffeur voor een forfaitair bedrag, dat kan oplopen tot 150€ per dag. De chauffeur moet dat bedrag dan zelf terugverdienen, en al wat daarbij komt mag hij integraal houden.
Chauffeurs stappen hierin mee, omdat ze het voordeel op korte termijn zien: alles bovenop het forfait is geld in hun zak, in het zwart, en ze gebruiken de wagen ook privé. • Op lange termijn zijn de chauffeurs het slachtoffer: hun officieel aangegeven loon is immers kunstmatig laag, waardoor ze minder betaalde vakantie en lagere ziekte-uitkeringen krijgen, minder pensioen opbouwen en minder kunnen lenen bij de bank.
Ook voor exploitanten is nog de vraag of dit systeem voordelig is: met goed draaiende chauffeurs lopen ze immers opbrengsten mis. En beide zijn natuurlijk strafbaar, omdat het systeem steunt op een vervalste boekhouding (taxi uber). • Uiteindelijk is ook de klant de dupe: chauffeurs willen immers zo snel mogelijk zo veel mogelijk kilometers rijden, en gaan daarom korte ritten weigeren, te hoge tarieven aanrekenen enz.
In het 37 sectorieel akkoord heeft de taxiwereld zich uitdrukkelijk geëngageerd om deze praktijk aan banden te leggen - taxi uber. tariefstructuur, vanuit de doelstelling om meer mensen vaker in de taxi te krijgen. Tegelijk wil het Gewest ook de taxibedrijven ondersteunen. Dat doet de administratie met tal van publicaties, gidsen en begeleiding.
Tenslotte willen we ook werk maken van een betere organisatie van de taxisector. De versnippering van de sector is immers een slechte zaak. De meer dan 700 bedrijfjes en eenmanszaken zijn economisch erg kwetsbaar en missen de slagkracht om te investeren of te innoveren. Met de nieuwe tariefafspraken is de Regering tegemoet gekomen aan de vraag van de sector om de rendabiliteit te verhogen door een tariefstijging en het principe van een structurele verhoging via indexering.
Tegelijk moet dit worden gekoppeld aan een reflectie over het prijsniveau en de Tegelijk maakt dit overleg en samenwerking met de overheid erg moeilijk - taxi uber. Het Raadgevend Comité voor Taxi’s is een permanent overlegplatform, maar de representativiteit ervan is een oud zeer. Het Gewest wil te maken hebben met een overzichtelijk aantal gesprekspartners die werkelijk de hele sector vertegenwoordigen, en samen het overlegcomité geloofwaardig en transparant maken.
►►Een actieplan om de pakkans voor illegale praktijken te vergroten. De administratie versterkt de initiatieven om illegale praktijken binnen de sector te beteugelen. • Prioriteit gaat naar het bestrijden van het ‘forfait location’ en algemeen het niet respecteren van de CAO - taxi uber. Verder ook nog: gedwongen commissies aan hotelportiers, centrales die ritten in Brussel geven aan taxi’s zonder Brusselse licenties (illegale concurrentie door taxi’s uit de rand).
Ze zullen worden aangemoedigd en begeleid om klacht in te dienen over alle illegale praktijken. • De sector heeft zich geëngageerd om zelf misbruiken te bestrijden, in het sectorakkoord. De administratie zal nauwgezet en met grote regelmaat de resultaten evalueren. 38 • De administratie maakt een actieplan op voor verscherpte controles met concrete doelstellingen en targets.
Er wordt gestreefd naar een verdere uitbreiding. Het nodige aantal moet blijken uit de activiteitenrapportage en de behoeften op het terrein - taxi uber. • De administratie zal samenwerken met andere instanties en gegevens kruisen, in eerste instantie met de sociale inspectie. Dossiers over schendingen van de CAO worden overgemaakt aan de arbeidsrechtbank.
Met de hotelsector wordt overlegd om de praktijk van commissielonen voor portiers in te dijken. ►►Mogelijkheden voor opleidingssteun, investeringssteun en subsidies bekend maken. Het Gewest zal de taxibedrijven en chauffeurs voorlichten over bijkomende financiële ondersteuning waar ze als KMO aanspraak op maken (taxi anwterpen kalmthout). De directie Taxi’s werkt hiervoor samen met de Directie Steun aan Ondernemingen, het Brussels Agentschap voor Ondernemingen en de Minister van economie en tewerkstelling.
• De financiële en sociale impact van illegale praktijken doorlichten, in het bijzonder van het ‘forfait location’ - taxi uber. • Mogelijke nieuwe inkomstenbronnen verkennen. • De impact onderzoeken van tarief en prijszetting op het gebruik van de taxi: de prijselasticiteit, de verhouding prijs/kwaliteit. Resultaten kruisen met de enquêtes bij gebruikers en niet-gebruikers.
Volgende stappen worden genomen: 1 Mits een investering van minimum 15. 000 euro. 39 • De representativiteit en de werking van het huidige comité doorlichten, uitgaand van de ledenbestanden van de beroepsverenigingen. In hun interne reglementen wordt nagegaan hoe de leden worden betrokken bij en geïnformeerd over de werking van het comité.
►►De groepsvorming van taxibedrijven stimuleren. Om de versnippering van de markt tegen te gaan, wordt een groepsverband van een minimumgrootte aangemoedigd. De modaliteiten moeten voorafgaandelijk grondig worden onderzocht en overlegd worden met de sector. • Groepsvergunning uitgereikt door de overheid, voor beperkte duur en hernieuwbaar. • Een minimumaantal taxibedrijven wordt bepaald.
• Opereren onder één commerciële merknaam. • Een intern reglement voor controle op de dienstverlening en klachtenbehandeling, en geregelde rapportage hierover aan de directie Taxi’s, bij wie de ontevreden klant in beroep kan gaan. 40 Collectieve taxi’s : doorgaan op het el an Voor de reiziger is Collecto immers een vorm van bijzonder hoogwaardig openbaar vervoer.
De taxi pikt je op aan één van de meer dan 200 vertrekpunten verspreid over het hele Gewest, naar keuze - taxi uber. Je stapt uit voor de deur van een adres naar keuze, overal in het Gewest. En daarvoor betaal je een vast tarief per persoon: 6€ per rit, 5€ voor MIVB-abonnees in 2010.
En dat is, als alles goed gaat, nog maar een begin. De voorbereidende studie raamde het potentieel op meer dan 100 reizigers… per uur. Per nacht zijn er in Brussel immers om en bij de 45. 000 verplaatsingen1 (taxi uber). Er is dus nog aanzienlijk groeipotentieel. Dat komt omdat Collecto een antwoord biedt op versnipperde verplaatsingen doorheen de stad, en op een slimme manier individuele reizigers voordelig een taxi laat delen.
More from Auto opkopers, Camper verkopen, Auto verkopen
Latest Posts
Mobilhome Route Slovenië
Wat Betekent Export Auto
Mobilhome Uit Bankbeslag
All Categories
Navigation
Latest Posts
Mobilhome Route Slovenië
Wat Betekent Export Auto
Mobilhome Uit Bankbeslag